اعلام آمادگی کردهای عراق برای اعزام نیرو به عفرین و جنگ با ترکیه

یکی از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد، نیروهای پیشمرگ عراق آماده‌اند تا به کردهای سوریه در برابر ترکیه و ارتش آزاد سوریه در شمال سوریه کمک کنند.
به گزارش پایگاه اینترنتی راشاتودی، ملا بختیار، از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در جریان بازدید از دفتر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در شمال عراق که درحال حاضر کنترل شمال سوریه را برعهده دارد،‌ گفت: اگر کردهای سوریه و ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا به ما اجازه دهند نیروهای پیشمرگ می‌توانند به منطقه عفرین واقع در شمال سوریه اعزام شوند.
وی افزود: اگر بتوانیم درحال حاضر به عفرین کمک خواهیم کرد. اگر آنها به ما اجازه دهند نیروهایی را در عفرین مستقر خواهیم کرد اما اگر بشود پیش از استقرار نیرو هیاتی را برای مذاکره به آنکارا اعزام می‌کنیم. ما در مذاکره بر سر جنگ عملکردی عالی داریم.
اقلیم کردستان عراق در سال 2014 حدود 150 نیروی پیشمرگ را به سوریه اعزام کرد. این کردهای عراقی به بازپس‌گیری کوبانی از تروریست‌های داعش کمک کردند. در آن زمان ترکیه به این کردهای عراقی اجازه داد تا برای رسیدن به حلب در شمال سوریه از خاک ترکیه عبور کند اما این بار به نظر می‌رسد که اعزام کردهای عراقی به عفرین غیرممکن باشد.


به دنبال اطلاعیه آمریکا مبنی بر اینکه ائتلاف ضد داعش یک نیروی امنیت مرزی "برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش" در سوریه تشکیل خواهد داد، ترکیه روز شنبه عملیات شاخه زیتون را علیه یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه آغاز کرد. آنکارا کردهای سوریه را شاخه حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک می‌داند و حضور آنها در مرزهایش را یک تهدید امنیت ملی تلقی می‌کند. ترکیه به منظور از بین بردن این تهدید با کمک شورشیان ارتش آزاد سوریه قصد دارد یک منطقه امن به عمق 30 کیلومتر در داخل مرزهای سوریه در منطقه عفرین ایجاد کند.
حزب طالبانی ضمن محکوم کردن عملیات نظامی آنکارا از ارتش آزاد سوریه به خاطر مشارکتش در این کمپین ترکیه انتقاد کرد.
در همین حال ترکیه درخواست واشنگتن برای محدود کردن زمان و وسعت عملیات نظامی در عفرین را رد کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به حضور نظامی چندین دهه‌ای آمریکا در دیگر کشورها اشاره کرد. وی گفت: عملیات عفرین زمانی پایان می‌یابد که همانند عملیات سپر فرات به اهداف خود برسد.
ازسوی دیگر وزیر خارجه ترکیه گفت کشورش تلاش دارد در عملیاتی که در شمال سوریه آغاز کرده از هرگونه درگیری با نیروهای سوری، روسی و آمریکایی اجتناب کند اما تاکید کرد آنکارا برای تامین امنیت خود هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و روسیه از ترکیه خواسته‌اند در عملیاتش علیه شبه‌نظامیان کرد در منطقه عفرین سوریه به نام عملیات "شاخه زیتون" نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان دهد. سوریه نیز این عملیات را محکوم کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه فراتر از آن گفته که نیروهای کرد را از شهر منبج، در شمال شرقی حلب نیز عقب خواهد راند.
شهر منبج کیلومترها دورتر در شرق منطقه عفرین بخشی از یک منطقه گسترده‌تر در شمال سوریه است که عمدتا در کنترل نیروهای کرد قرار دارند و هرگونه حمله در آنجا دورنمای بالا گرفتن جنگ میان ترکیه و شورشیان مورد حمایتش با شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا را افزایش می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بنیاد مسکن: 2700 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پرداخت می‌شود اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ ترامپ در فکر عزل رئیس دفتر کاخ سفید است زمان ثبت‌نام حج 97 اعلام شد طرح ترامپ برای غارت عربستان روسیه جنگنده‌های سوخو-30 به میانمار می‌فروشد بارزانی: تاریخ مشخصی برای حل اختلاف با بغداد وجود ندارد بازگشت نیم میلیون عراقی آواره جنگ داعش دکتر قاضی زاده هاشمی: وزارت بهداشت با قیمت‌گذاری کالاهای سلامت مخالف است پرونده یمن در سازمان ملل به دست یک دیپلمات انگلیسی افتاد شمخانی: صحبت از بازبینی برجام ناشی از توهم ترامپ است لاریجانی: در صداوسیما به موضوع امیدآفرینی در جامعه توجه بیشتری شود ایران و سوریه خواستار خروج ترکیه ازعفرین شدند تاکید محافظه‌کاران آلمان بر لزوم تسریع مذاکرات ائتلافی برای تشکیل دولت وزیر نیرو: سازگاری با کم آبی را جایگزین مقابله با خشکسالی کنیم اعلام آمادگی کردهای عراق برای اعزام نیرو به عفرین و جنگ با ترکیه اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ